Kees
is blij en verdrietig. Blij dat hij bij ons is. Verdrietig dat hij niet mee is
naar Kaapstad. De kans dat hij daar niet aan zal komen is te groot. Jannie is
blij dat haar nieuwe vriend mee is naar huis.
Ik
had geleerd een hekel te moeten hebben aan ze. De eerste keer dat ik een
overlander zag was in Mpulungu. Hij reed van de Tanganyika ferry af en zijn
bevolking zag eruit als wilden.
De
mensen om mij heen hadden geen goed woord voor ze over. Onverzorgd, lomp en
vooral respectloos vonden de Zambianen de bewoners van overlanders.
Later
ondervond ik het gedrag van overlanders zelf en begreep de bezwaren van de
lokale bevolking. Na uren rijden was ik met twee lokale mensen aangekomen in
Cape Maclear aan het Malawimeer. Toen was het een klein slaperig vissersdorpje
dat totaal niet was ingesteld op toeristen. Samen met een groep overlanders kwamen we aan bij het enige
restaurantje van het dorp. In een schriftje kon je je naam schrijven en de
keuze vlees of vis. Als je eten gereed was werd je naam geroepen en kon je
aan tafel gaan. Er waren drie tafeltjes
waar deze groep mensen niet allemaal tegelijk aan paste.
Al
heel snel namen ze het restaurant over, zonder zich te bekommeren om de eigenaar
en zijn capaciteiten. Iedereen schreeuwde door elkaar waar het eten bleef en
waarom niet alles tegelijk op tafel kwam. De voorraad bier en cola was niet
berekend op de inhaligheid van deze mensen. Ze konden zich ook niet voorstellen
dat er ook niet gelijk een voorraad drank kon worden gehaald doordat de
restauranthouder eenvoudig weg niet over financiële middelen beschikte. Hij
deed wat hij kon, laten halen waar hij vooraf voor werd betaald.
Na
dit schouwspel enige tijd te hebben aangezien trokken, ik en de twee Malawianen,
ons terug in de schemering van het strand. Onze maaltijd hebben we gekocht bij
een plaatselijke visser, die zijn vers gevangen vissen binnen een mum van tijd
had bereid. In alle rust hebben we genoten van deze eenvoudige, maar heerlijke
maaltijd.
Ondertussen
heb ik geleerd dat reizen met een overlander een way of live is. Een prettige
way of live, een die zich in de loop der jaren ook veel meer heeft aangepast
aan de omgeving.
Mijn
eerste eigen overlander reis was in Zuid Amerika. Bas en ik kende elkaar net en
we hielden allebei van reizen. Ik werkte op project basis en Bas werkte voor
zichzelf. De vertrekdatum zouden we koppelen aan de eind datum van mijn
project. Bij terugkomst in Nederland kon ik drie maanden aan de opzet van een
nieuw project gaan werken. Een ideale situatie om weg te gaan.
Een
half jaar na onze eerste ontmoeting zijn we vertrokken. Met Ashraf op
expeditie, met een oude Nederlandse Mercedes bus een rondje Zuid Amerika, van
Lima naar Lima.
Bij
aanvang zijn we drie weken opgesloten bij ‘mi abuela’ in Arequipa, waar we Spaanse les kregen. Voor mij was dit
de eerste keer dat ik met een groep reisde.
Door
de gaten in de bodem van de bus zagen we de route door Zuid Amerika aan ons
voorbij glijden. Regelmatig stonden we langs de kant van de weg met panne, maar
de bus was ons ‘thuis’. Zeven maanden lang was deze bus onze thuis basis en waren
de bewoners onze huisgenoten, in goede en slechte tijden.
Uit
die tijd stamt de uitdrukking ‘een Ashraf hotelletje’, wat inhoud dat er
incasseringsvermogen nodig is om hier te kunnen overnachten. Nog steeds is er
contact met onze huisgenoten.
Ashraf
is jaren geleden opgeslokt door een grote reisorganisatie en de expeditie
reizen zijn onderin een la terecht gekomen.
Onze
tweede expeditie reis was in Ethiopië. De wegen waren slecht, het land was niet
gewend aan toeristen. Met Afriesh en een omgebouwde kiepwagen kropen we door
het land. Het was fysiek en geestelijk een zware reis. Elke dag hadden we twee
lekke banden, elke dag werden we bekogeld met stenen en er waren bijna geen plekken
om veilig te overnachten. Maar de kiepwagen was ons ‘thuis’ en het was een
geweldig mooie reis.
Net
als Afraf is Afriesh opgegaan in een grote organisatie en doet de kiepwagen
weer het werk waarvoor hij ontworpen is. In Afrika hebben auto’s een heel lang
leven.
Met
een Zuid Afrikaanse organisatie reisden we van Jo’burg naar Nairobbery. Het
overland fenomeen was ondertussen positief aangepast. In onze groene pausmobiel
beleefden we onze derde overlander met een Zuid Afrikaanse boer. Hij was
chauffeur, reisleider en kok. En vooral bot.
Deze
overlander had comfortabele stoelen, een volledig uitgeruste keuken, bagage
kluizen en was goed onderhouden. Alleen de regentijd zorgde af en toe voor wat
oponthoud. Op onze reis kwamen we langs Stuart in Senga Bay (Kambiri point).
Stuart en ik waren oude vrienden. Ik vond het fijn dat ik hem aan Bas kon voorstellen.
Stuart
had nog nooit een overlander van dichtbij gezien, maar als wij ermee reisden kon
het misschien toch wel wat zijn. Door mijn rondleiding in ons ‘thuis’ is zijn
kijk op dit fenomeen voorgoed veranderd.
Tijdens
onze Namibië experience was er naast onze chauffeur, een reisleider en een
kokkin.
“Het
eten is gereed mensen,” fluisterde Louise elke avond en schoof ons een
uitgebreide maaltijd voor.
Het
corvee bestond uit afwassen en de truck uitvegen. De overland expeditie was
overgegaan in vakantie en de overlander werd een luxe ‘thuis’.
Onderweg
troffen we regelmatig ‘de draken’, het bestond nog wel, de old fashion overland
bevolking: onverzorgd, lomp en vooral respectloos naar alles wat niet tot hun
overlander behoorden.
Een
overlander is een aparte manier van reizen, voor een bepaalde tijd is het
‘thuis’, de veilige basis waar je altijd terugkomt. Je kan afstappen en net als
thuis het grootste deel van je bagage achterlaten. En als je na een tijd weer
opstapt kom je ‘thuis’.
Het
is een manier van reizen die niet veel meer wordt gedaan. Er zijn een aantal
Engelse organisaties die over de hele wereld overland reizen organiseren.
Tegenwoordig zijn deze reizen opgedeeld in etappes. Hop on, hop off.
Geen
hechte groep, maar steeds weer vers bloed op de truck. ‘De draken’ uit Namibië
maakte deel uit van zo’n Engelse organisatie en misschien verklaarde dat wel
hun gedrag.
Begin
2012 trekt een advertentie onze aandacht.
‘In
Afrika werden in 1972 de eerste avontuurlijke expedities uitgevoerd. Ter ere
van ons 40 jarig jubileum gaan we terug naar onze roots.’
Net
als bij de Engelse organisaties is deze overland reis opgedeeld in etappes, 6
expedities, in 140 dagen van Cairo naar Kaapstad.
‘Tijdens
de expeditie reizen we met een expeditie truck. Dat is een omgebouwde
vrachtauto met grote ramen die open kunnen, waarvan het achterste gedeelte is
omgebouwd tot een comfortabele cabine met stoelen. De truck is compleet
uitgerust met goede tenten, keukenuitrusting, tafels en stoeltjes en zeer
geschikt om Afrika te ontdekken.’
We
informeren bij de reisorganisatie naar de inrichting van de truck, aangezien we
uit ervaring weten dat bepaalde dingen van belang zijn. Bijvoorbeeld hoe staan
de stoelen opgesteld in de truck en heeft de truck echte ramen of zeilen. Als
blijkt dat ook deze voldoen aan onze voorkeuren boeken de eerste etappe, door
een deel van Afrika waar we nog niet gereisd hebben. Van Cairo naar Khartoem
klinkt bijna als een stripverhaal. Reizen met een overlander uitgerust met al het
gemak van een ‘thuis’.
We
vliegen naar Cairo waar we na drie dagen op de truck zullen stappen. De eerste
ochtend in Cairo blijkt er iets te zijn wat ons niet verteld is. De expeditie
die wij namelijk geboekt hebben word niet uitgevoerd door de reisorganisatie
waarbij wij geboekt hebben, maar door de bij ons bekende ‘ de draken’. Naast de
reisleider van de reisorganisatie hebben we ook te maken met de reisleider van
‘de draken’. De twee gaan de strijd gelijk aan.
Natuurlijk
is Jannie met ons mee. Bij de piramides van Gizah kopen we Kees voor haar,
zodat ze haar eigen reisgenootje heeft. Het plan is dat Kees meereist naar
Kaapstad, zonder Jannie natuurlijk, maar zich na de expeditie weer bij ons zal
voegen.
Nadat
we Cairo uitgebreid bekeken hebben gaan we op pad. Op pad met een luxe
touringcar?
De
beloofde truck is onderweg naar Cairo vanuit West Afrika, maar gestrand op
Cyprus.
Dat
kan gebeuren, maar het blijkt dat de overlander nog geen week geleden is ingescheept.
Voor ons valt dit niet onder de categorie ‘dit is Afrika’, maar in de categorie
‘verkeerde planning’. Deze expeditie is toch niet vorige week gepland?
De
touringcar wordt ons gepresenteerd als een update en de truck wordt ons over
een paar dagen beloofd. Het ongemak van onze update is dat er geen uitrusting
aan boord is. Naast dat er niet gekookt kan worden zijn we gedwongen te
overnachten in hotels. De update vreet ons budget op en we missen de
overnachtingen in de vrije natuur onder de onvergetelijke sterrenhemel.
Het
is niet rustig in Egypte. Opstandelingen blokkeren de doorgang door de
westelijke woestijn om te protesteren tegen de brandstof te korten. De truck is
ondertussen aangekomen in de haven van Alexandria, maar blijkt in zo’n slechte
technische staat te zijn dat het onverantwoord is om te gaan rijden. Deze twee
gegevens brengen ons naar de volgende update. In een karavaan van Land Cruisers
doorkruisen we de westelijk woestijn en omzeilen zo de westelijke oases.
Ditmaal hebben we tenten tot onze beschikking en wordt er voor ons gekookt door
de Egyptische crew onder de sterrenhemel.
Wat
zeker ook een onderdeel is van onze upgrades zijn de lange wachttijden en het
ontbreken van enige communicatie naar de bewoners van de ontbrekende overlander
over de voorgang van de expeditie. ‘Dit is Afrika’ is niet langer grappig, maar
ergerlijk geworden. Het gebrek aan communicatie en organisatie wordt zo kort en
krachtig afgeschoven op een prachtig continent.
Vijf
minuten koffie drinken worden uren rondhangen op een plek waar ons eerder van
verteld is dat we er snel vandaan moeten door het dreigende gevaar van de protesten.
Als
we in Luxor aankomen staat daar onze truck. De cabine hangt voorover en onder
de motor ligt een enorme plas olie. Drie dagen later vertrekken we eindelijk
met een overlander. Voor een dag naar Aswan, met ons gezicht naar elkaar toe,
door de opstelling van de stoelen en de zeilen naar beneden. Voor een dag, want
na een stevige rit worden we in Aswan in een hotel geplaatst, weleens waar met
een upgrade. De truck verlaat ons hier, aan de andere kant van het Nassermeer
in Soedan staat de expeditie truck klaar die helemaal naar Kaapstad zal rijden.
Na
twee dagen Aswan laden we alles in een touringcar. Alles is onze eigen bagage, accu’s
en andere onderdelen voor de truck in Soedan, levensmiddelen voor Soedan en wc
papier voor Soedan en Ethiopie. Dat alles moet ook aan boord van de ferry en
eist enige organisatie. Maar zoals eerder beschreven, organisatie en
communicatie ontbreken. Onze beiden reisleiders lijken nu helemaal niet meer te
communiceren en de overlander als ‘thuis’ is verder weg dan ooit.
De
ferry is een van de hoogte punten van de reis. Bijna twee dagen lang genieten
we van de bewoners en is het voordek ons ‘thuis’.
Wadi
Halfa wordt ongewild onze volgende thuishaven. De truck, die hier drie weken
geleden is neergezet door ‘de draken’ organisatie, is in een erbarmelijke staat
en niet veilig om mee te rijden volgens ‘de draken’ chauffeur. Er moet minstens
twee dagen gesleuteld worden. Met de dag groeit ons begrip voor ‘de draken’ uit
Namibië. Zij hadden er al maanden opzitten en waren duidelijk aangepast aan de
afwezige verantwoordelijkheid van hun reisorganisatie.
Op
dag drie zullen we vertrekken uit Wadi Halfa en die ochtend worden we met spoed
erop uitgestuurd om inkopen te doen voor de komende twee dagen. Na de lunch vertrekken
we.
Tegen
het einde van de middag blijkt de brandstofpomp van de truck kapot is en niet
te repareren. Er moet een nieuwe vanuit London worden ingevlogen via Khartoem.
JJ & Kees |
Kees
is blij en verdrietig. Blij dat hij bij ons is. Verdrietig dat hij niet mee is
naar Kaapstad. De kans dat hij daar niet aan zal komen is te groot. Jannie is
blij dat haar nieuwe vriend mee is naar huis.
Het
is niet de reis geworden die we geboekt hadden, het was een reis zonder ‘thuis’.
Kees hebben we niet achtergelaten, omdat we bang waren dat we hem nooit meer
terug zouden zien. We zijn in Khartoem aangekomen. We hebben prachtige dingen
gezien en een mooie reis gemaakt. Dat is vooral de verdienste van jarenlange
reiservaring en de landen waar we doorheen gereisd zijn.
De
truc met de truck is dat hij vooral onzichtbaar is gebleven, hoewel, in
gesprekken wel dagelijks aanwezig. De enige foto die we van de truck gemaakt
hebben is er een met de digitale zoem. Eenzaam langs de kant van de weg ergens
buiten Wadi Halfa.
De
truc met de truck is ook het gebrek van het nemen van verantwoordelijkheid van
zowel de Nederlandse als Britse reisorganisatie. Hierdoor is de sfeer van de
reis ook in gevaar gebracht. Gelukkig zijn we niet ‘de draken’ en zijn we de
gastvrije bewoners van Egypte en Soedan met respect tegemoet getreden.
Op
de rugzijde herkennen we het loopje. Net voor de douane controle treffen we een
‘huisgenoot’ van het eerste uur.
Hij
is na onze Zuid Amerika expeditie nooit meer aan een reguliere baan begonnen,
maar reist als reisleider de hele wereld rond. We blijken met het zelfde
vliegtuig te zijn aangekomen. Hij vanaf het beginpunt Addis Ababa en wij vanaf
de tussenstop Khartoum.
De
overlander is een way of live, die helaas samen met de kleine reisorganisaties,
verdwenen lijkt te zijn. Terug naar de roots is niet meer mogelijk.
©Pauline‘opreis met juffrouw Jannie’
onze thuis basis en onze huisgenoten, in goede en slechte tijden door Zuid Amerika. |
rondje Zuid Amerika met een 'beetje'hulp op het zoutmeer tussen Bolivia en Chili. |
----------------------------------------------------------------------------------
expeditie reis door Ethiopië met de omgebouwde kiepwagen |
-----------------------------------------------------------------------------------
op stap met de groene paus mobiel van Jo'burg naar Nairobbery |
-----------------------------------------------------------------------------------
Louise aan de bereiding van ons diner midden in Namibië. |
------------------------------------------------------------------------------------
de truc met de truck!? |
JJ & Kees voor vertrek uit Cairo |